گران‌ترین کتاب جهان درآلمان به نمایش درمی‌آید


"یزد فردا"انتخاب مطلب؛ رضا بردستانی: کتابخانه دوک «آگوست» شهر «ولفن بوتل» در ایالت «نیدرزاکسن» آلمان از7دسامبر (16 آذر) با برگزاری نمایشگاهی با عنوان «گنج هایی در آسمان – کتاب‌هایی از زمین» انجیل «هاینریش شیر» که گران‌ترین کتاب جهان به شمار می‌رود را به نمایش می‌گذارد.
این کتاب که در سال 1983 به قیمت 32،5 میلیون مارک آلمان خریداری شده ، تنها هر دو سال یک‌بار برای مدتی در معرض بازدید عموم قرار می‌گیرد.«کیریستین هایتزمان» مدیر بخش دست نوشته‌های این کتابخانه در نخستین روز برگزاری دو تور بازدید از این کتابخانه ،در تاریخ 16 آذر این کتاب گران‌قیمت را رونمایی خواهد کرد. همزمان با نمایش این کتاب، مدت زمان نمایش یک کتاب دعاي مربوط به شهر «اشتامهایم» متعلق به قرن 12 میلادی موسوم به «میساله» یک هفته تمدید می‌شود و بدین ترتیب امکان مقایسه میان این دو کتاب مربوط به قرن 12 میلادی برای بازدیدکننده فراهم می‌شود. این نمایشگاه تا 27 فوریه 2011 (7 بهمن) ادامه دارد و طی آن دست نوشته‌های قرون وسطایی از شهر «هیلدسهایم» در ایالت «نیدرزاکسن» به نمایش درمی‌آید.کتاب دعای مربوط به شهر «اشتامهایم» ، نقطه عطف نمایشگاه دست نوشته های ارزشمند اسقف «برنوارد» (993 تا 1022) و کلیسای میشائیل شهر «هیلدسهایم» به شمار می‌رود. این دست نوشته‌های فاخر در سال 1997 از مجموعه شخصی موزه «جی پل گتی» لس‌آنجلس خریداری شد.از سال 1997 تا کنون این دست نوشته‌ها برای نخستین بار و تنها تا 13 دسامبر 2010 (22 آذر) در آلمان در معرض نمایش قرار دارند.

صومعه میشائیل شهر «هیلدسهایم» و صومعه «هلمار شاوسن» ، که در آن‌ها کتابت کتاب «میساله» (1170) و کتاب دعای «هاینریش شیر» (1188) انجام شده، به داشتن رابطه‌ای تنگاتنگ با یکدیگر علاقه‌مند بودند و این امر نشان می‌دهد که چرا مینیاتورهای قابل توجه این دو کتاب تا این حد شبیه هم هستند.

«هاینریش شیر» و همسرش «ماتیلده» از انگلستان، انجیلی را که اکنون گرانترین کتاب جهان به شمار می‌رود، به کلیسای «براونشوایگ» هدیه کردند. این کتاب با تنوع رنگ‌ها و طلا نقطه عطف اوج شکوفایی نقاشی کتاب به سبک رومی را نشان می‌دهد. این اثر در سال 1983 در حراجی ساتبی لندن از یک مجموعه ناشناخته به حراج گذاشته شد و در یک تلاش مشترک در جهت حفاظت از میراث فرهنگی ملی جمهوری فدرال آلمان، ایالت بایرن، ایالت «نیدرزاکسن» و بنیاد میراث فرهنگی پروسی با کمک‌های مالی افراد متعدد خریداری شد و در آن زمان گرانترین کتاب دنیا بود.همچنین برای خریداری این اثر فوق‌العاده، کمک‌های مالی خوانندگان روزنامه نیز به مصرف رسید.این کتاب پس از نوسازی و نمایش در تمام جمهوری آلمان ، امروز محل دائمی خود را در کتابخانه «ولفن بوتل» یافته و به دلایل حفاظتی تنها هر دو سال یک‌بار برای چند هفته به نمایش گذاشته می‌شود.

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا